Rándulás

Elég egy rossz lépés – Mindent a rándulásról

A rándulás az egyik leggyakoribb sportbaleset, de néha egy rossz mozdulat, vagy lépés is elég ahhoz, hogy megtörténjen a baj. A rándulás enyhébb sérülés a ficamnál, mert ugyan a szalagok sérülhetnek, de a csontvégek a helyükön maradnak. Olykor elég a pihenés, vény nélkül kapható táplálékkiegészítők, máskor viszont komolyabb kezelésre is szükség lehet. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a rándulásról és a kezelésükben jó szolgálatot tehető tápanyagokról.

Húzódás, rándulás vagy ficam

Míg a húzódás az izmok sérülését jelenti, addig a rándulás és a ficam az ízületeket is érinti.

Izomhúzódás esetén az izmok összehúzódnak és görcsberándulnak, gyakran be is gyulladnak. Az izmok bizonyos balesetek, fizikai hatások esetén meg is zúzódhatnak. Ilyenkor az izomszövet sérül és megduzzad.

A rándulás és ficam súlyosabb következményekkel járhat mint a húzódásos vagy a zúzódásos állapotok.

Amikor egy testrészünk megrándul az ízületi porcfelszínek eltávolodnak egymástól. Rándulás során túlzott erő nehezedik az izületekre. Az ínszalagok túlfeszülnek, megnyúlhatnak, elcsavarodhatnak és végső esetben el is szakadhatnak.

Rándulás esetén az érintett két csontvég kimozdul a helyéről, de az ízesülő csontvégek nem távolodnak el egymástól, az úgynevezett fej a vápában marad.

A rándulásos sérülés leggyakrabban a bokát, a térdet, a csuklót, a nyakat, a könyököt és az ujjakat érinti.

Ficam esetén ennél nagyobb sérüléssel nézünk szembe, mert ebben az esetben az ízesülő csontvégek is elmozdulnak, így a vápa és a fej eltávolodnak egymástól. A ficam az eltávolodás mértékétől függően lehet részleges és teljes.

Rándulás tipikus tünetei

  • A rándulás pillanatában és azt követően rendkívül erős fájdalmat érezhetünk
  • A sérült testrész látványosan megduzzad, bedagad
  • Szalagszakadás esetén vérömleny keletkezik a sérülés területén
  • A mozgás nehézséget okoz, súlyos esetben a sérült testrész mozgásképtelenné válhat

Rándulás

Rándulás kezelése és megelőzése

Rendkívül fontos, hogy ha a sérülés nem tűnik egyértelműen komolynak, de fájdalmat érzünk ne folytassuk a sportolást és a mozgást. Ha az enyhén sérült szalagokat megerőltetjük még súlyosabb sérülést okozhatunk magunknak.

Amennyiben valamiféle deformációt látunk, semmi esetre se próbáljuk a helyére tenni az elmozdult testrészt.

Húzódás és rándulás esetén a jegelés, a kímélet, a rögzítés (pólyázás) és a felpolcolás a legjobb azonnali megoldás míg el nem jutunk a szakorvoshoz. Az orvos fizikai és képalkotó vizsgálat segítségével eldönti, hogy pontosan milyen sérülésről van szó és hogy milyen kezelésre van szükség.

Az orvos rögzítés (levehető rögzítő vagy gipsz), vagy súlyosabb, komplexebb esetben (teljes szalagszakadás esetén például) műtét mellett dönthet.

Ha a sérülés olyan kismértékű, hogy nincs szükség sem rögzítésre, sem sebészeti beavatkozásra, akkor pár nap pihenés után gyógytornász segítségével megkezdődhet a sérült testrész nyújtása, óvatos tornáztatása.

A komolyabb sérülések után valamivel később, de szintén feltétlenül szükség van gyógytornára, amely megerősíti az izmokat.

A megrándult izület regenerálódását és a vérkeringés javítását segítik a fizikoterápiás kezelések is, amelyet szintén az orvos javasolhat és írhat fel.

Az orvossal való konzultáció után szedhetünk nem szteroid tartalmú fájdalmat és a gyulladást csökkentő készítményeket is, illetve bevethetünk különböző egyéb vény nélkül kapható gyógyszereket, krémeket, géleket, tapaszokat is.

Rándulás megelőzése

  • Mozogjunk rendszeresen ezzel erősítve az izmokat és az izületeket!
  • Ne feledkezzünk meg a sportolás előtti bemelegítésről és az azt követő nyújtásról sem!
  • Viseljünk kényelmes lábbelit, kerüljük a túlzottan magassarkú cipőket!
  • Próbáljuk csökkenteni a túlsúlyt az ízületek túlzott terhelésének elkerülése érdekében.

Az izületek állapotában nagy szerepet játszik a megfelelő tápanyag-ellátottság is. Fogyasszunk izületet erősítő tápanyagokban gazdag ételeket, vitaminokat, ásványi anyagokat. Ezeket a fontos tápanyagokat vény nélkül kapható táplálékkiegészítők formájában is pótolhatjuk, amennyiben a szakorvos is javasolja. Ezek a tápanyagok a következők:

C-, D-, B6-, B12-, és E-vitamin, magnézium, kalcium, cink, glükozamin, cink, szelén, hialuronsav

Mennyi idő alatt gyógyul a rándulás

Sérülésenként és egyénenként változhat a gyógyulási idő, de egy enyhe rándulás mellett is fontos a rögzítő eszköz viselése és a gyógytornász által előírt gyakorlatok végzése minimum 3-4 hétig.

Súlyosabb esetben a rehabilitáció 2-3 hónapig, míg ennél is komolyabb esetben akár egy évig is eltarthat.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.